周梨槃特のブログ

いつまで経っても修行中

やっぱり地獄に堕ちたのか・・・ (As expected, he fell into hell.)

  嘉吉元年(1441)八月七日条 (『建内記』4─7)

 

 七日、辛未、天晴、

  (中略)

 自今日於浄花院又被行如法念仏、御臺御願也、依御夢想之告有此事云々、普廣院殿海

 中船中有血、血中御坐、御頸許在血上、御臺夢中被尋申子細之処、非血爲火、依慳貪

 放逸之業所感也、此苦痛無間断、非念仏者、難免之由有仰、啼泣給御夢覺了、因茲以

 来十三日「四十九日」也、爲結願、自今日思食立云々、南無阿弥陀仏、予毎日阿弥陀

 経一巻・称名念仏若干反廻向、于今無懈者也、

 

 「書き下し文」

 七日、辛未、天晴る、

  (中略)

 今日より浄花院に於いて又如法念仏を行はる、御台の御願なり、御夢想の告に依り此の事有りと云々、普廣院殿海中の船中に血有り、血の中に御坐す、御頸ばかり血の上に坐入り、御台夢中に子細を尋ね申さるるの処、血に非ずして火たり、慳貪放逸の業に依る所感なり、此の苦痛間断無く、念仏に非ずんば免れ難きの由仰せ有り、啼泣し給ひ御夢覚め了んぬ、茲因り来る十三日「四十九日なり」を以て結願と爲し、今日より思し食し立つと云々、南無阿弥陀仏、予毎日阿弥陀経一巻・称名念仏若干反廻向す、今に懈り無き者なり、

 

 「解釈」

 七日、辛日、天晴れ。

  (中略)

 今日から浄花院でまた型どおりの念仏を唱えられた。御台所の御祈願である。御台所の夢のお告げにより、この法会を行ったそうだ。足利義教は、海に浮かぶ船の中で血とともにいた。血の中にお座りになっていた。義教の御首だけが血の上にあった。御台所は夢の中で理由をお尋ねになったところ、血ではなく火であった。けちで欲深く、情け容赦もない振る舞いによる結果である。この苦痛は絶え間なく、念仏でなければ逃れることはできないと仰った。義教は声をあげてお泣きになり、御台所の夢は覚めた。これによって、七日後の来る十三日(が四十九日に当たる)を結願とし、今日から念仏を始めることをご決心になったそうだ。阿弥陀仏に帰依したてまつる。私は毎日阿弥陀経一巻を読誦し、称名念仏を数回行い、義教を?供養している。今まで怠けたことはないのである。

 

 From today, the monks chanted the name of Amida Buddha in Zyougein temple as usual. It is a command of the general's wife. She did this Buddhist ritual by hearing the revelation in her dream. Shogun Ashikaga Yoshimasa was sitting bloodily in a boat floating in the sea. Only his neck was on the blood. When she looked closely at him, he was not in blood, but in the fire. When his wife asked him in a dream why he had such a situation, he saidhe said that it was the result of greed and cruelty. And this pain continues endlessly, and he can not escape from it without praying to Amida Buddha, he said. When Yoshinori cried out loud, her dreams woke up. By this, she decided to start the ritual from today, as the final day of August 13 (the Buddhist ritual on the forty-ninth day after his death) seven days later. I deeply believe in Amida Buddha. Every day I read the Amida Scripture, chant the name of the Amida Buddha several times, and mourn Yoshinori. I have never been goofing off in doing so.

 

 「注釈」

「浄花院」

 ─清浄華院。現在は上京区北之辺町。この時期は上京区元浄花院町にあったと考えられる。浄土宗四ヵ本山の一つ(『京都市の地名』)。

 

「御臺」─足利義教後室、正親町三条尹子。

 

「普廣院殿」─六代将軍足利義教

 

*なんとわかりやすい夢のお告げでしょうか。恐怖政治を敷いた足利義教は、案の定?地獄に堕ちたようです。妻の正親町三条尹子は、地獄の業火に包まれて苦しんでいる夫の夢を見て、阿弥陀仏に救いを求める法会を開始する決意をしました。これで極楽浄土に生まれ変われればよいのですが。なお、記主の時房も毎日阿弥陀経を読み、念仏を唱えていたようです。文脈からすると、義教の供養のためだったのでしょう。

 

 What an easy to understand dream revelation? Ashikaga Yoshinori, who ruled people with fear, seems to have fallen into hell. His wife Ohgimachi Sanjo Tadako decided to start a Buddhist ritual seeking salvation to Amida Buddha by dreaming of her husband who was suffering in the flames of hell. It would be nice if he could be reborn to a paradise by receiving the Buddha's favor. The author, Tokifusa, also used to chant the Amida Scripture and the name of Amida Buddha every day. Probably, it was to mourn Yoshinori.

 (I used Google Translate.)